Publications 2020

 

Books


Helder Pinto, Helder, Silva, Cristina, Atletas das Contas – 50 desafios matemáticos desportivos , Cultura Editora/Sociedade Portuguesa de Matemática, Lisboa, 2020.
 

Book Chapters


Oliveira, Maria Paula, Carvalho, Paula, Mathematics Exercise Generator: the language of parameterized exercises. Chapter 15, 264-282, Developing Technology Mediation in Learning Environments, Eds.:Filomena Soares, Ana Paula Lopes, Ken Brown, and Anne Uukkivi. IGI Global,  doi:10.4018/978-1-7998-1591-4  (2020)

 

Articles in international journals


Pinto, Helder, Costa, Cecília (collaborator), La Historia de las Matemáticas en los Cursos de Educación Básica en Portugal: una Reflexión para la Formación del Profesorado” na Paradigma  Revista del Centro de Investigaciones Educacionales Paradigma, vol. 41, n.º extra 1, abril/2020; pp. 1-19  (10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2020.p. 01-19.id830)

 

Articles in national journals


Pinto, Helder, Silva, Ângelo, Problemas dos Nossos Avós (12) Jornal das Primeiras Matemáticas, n.º 14, 2020; pp. 5-18. Pinto, Helder, Silva, Ângelo, Problemas dos Nossos Avós (13), Jornal das Primeiras Matemáticas, n.º 15, 2020; pp. 5-17.

 

Comunications in international meetings


Pinto, Helder, Clain, Teresa Costa, Costa, Cecília, Conceção e práticas de professores sobre a História da Matemática no ensino da Matemática” 1st International Congress Perspectives on Education/8.º Congresso Olhares sobre a Educação  Viseu (online), 20-21 Nov. 2020.

 

Comunications in national meetings


Pinto, Helder, A utilização de objetos de aprendizagem digitais no ensino de Estatística no curso de Educação Básica, VPCT 2020 – Encontro Internacional A Voz dos Professores de C&T, Vila Real (online), 05-07 Nov. 2020.

 
Clain, Teresa Costa, Os 500 Anos do Primeiro Tratado de Aritmética Prática Impresso em Portugal, 33.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática, Politécnico de Leiria - online (30-31 Outubro 2020).

 
Pinto, Helder, O futebol como contexto promotor de aprendizagens na Matemática, Annual Workshop of the History of Mathematics and Mathematical Education Group, Aveiro-online, 21 Nov.  2020.

 
Kharazmi, Parisa, Polygons in Constructive GeometrY, Annual Workshop of the History of Mathematics and Mathematical Education Group, Aveiro-online, 21 Nov. 2020.

 
Malonek,Helmuth, O Heptágono é o meio-irmão do Pentágono, Annual Workshop of the History of Mathematics and Mathematical Education Group, Aveiro-online, 21 Nov.  2020.

 
Costa, Cecília (collaborator GHMEM), Etnomatemática em provérbios populares portugueses, Annual Workshop of the History of Mathematics and Mathematical Education Group, Aveiro-online, 21 Nov.  2020.

 
Clain, Teresa Costa, A História da Matemática como tema transversal à aprendizagem da Matemática (no contexto da formação contínua de professores), Annual Workshop of the History of Mathematics and Mathematical Education Group, Aveiro-online, 21 Nov.  2020.

 
Kharlamova, Vera, Oliveira, Paula, Um novo método de análise da história social da matemática a partir dos exemplos de Portugal e da Grécia, Annual Workshop of the History of Mathematics and Mathematical Education Group, Aveiro-online, 21 Nov.  2020.

 

Organization of seminars and conferences


Pinto, Helder, Member of Scientific Commission of International Conference on  History and Pedagogy of Mathematics 2020 (Satellite Meeting of ICME 14), Macau, 21-25 de julho de 2020, (Due to COVID 19 restrictions realized online,  9 de julho de 2021 https://www.um.edu.mo/fed/HPM2020/org.html)

 

Phd Thesis


PhD in History of Sciences and Scientific Education, University of Aveiro and Coimbra, Hydroelectricity in the Guarda District: from the beginning to the mid-20th century (Hidroeletricidade no distrito da guarda: dos primórdios a meados do século XX), Paula Amaro Rodrigues, 14 December 2020, Supervisor: Martins, Décio, Co-Supervisor: Malonek, Helmuth.

 

MSc Thesis


M. Sc. In Mathematics, Universidade de Aveiro, 2020, Avaliação diagnóstica em Matemática. Um instrumento online sobre as conceções de alunos de 5.º ano sobre o sinal de igual, António Manuel Mota Pereira Menino, Supervision: Oliveira, Maria Paula Descalço, L.. Tecnologia em educação matemática: do ábaco ao smartphone.  Carla Andreia Coelho Moreira, M. Sc. In Mathematics, Universidade de Aveiro, 2020, Supervision: Oliveira, Maria Paula, Descalço, L.

(latest changes on 2022-07-24 19:55)

© 2019 CIDMA, all rights reserved