Publications 2021



Books


Erusalimskiy, Ya. M., Malonek H., This ‘simple’ and ‘beautiful’ Mathematics, 238 p. (russ.)  Southern Federal University Rostov-on-Don, Taganrog (2021) ISBN: 978-5-9275-3842-3.
 

Book Chapters


Sebastião, Fernando, Tavares, Dina, Menino, Hugo, Oliveira, Eunice, la Féria, Ana, Teixeira, Rita O jogo educacional Multipli enquanto atividade lúdica e de aprendizagem matemática, Livro de atas: 8.ª Conferência de Mediação Intercultural e Intervenção Social – Ócio, Jogo e Brincadeira: aprendizagens e mediação intercultural, CICS.NOVA.IPLeiria; ESECS.Politécnico de Leiria (http://hdl.handle.net/10773/31818).
 
José Carlos Lopes, Maria do Rosário Correia, João Miguel Dias, Luís Descalço: On Contributions to Reduce Academic Failure in STEM Bachelor Courses, In: Elisa Chaleta, José Beltrán, Adir Ferreira (eds.): Formas de enseñar y aprender en Educación Superior. Faces do ensinar e do aprender no Ensino Superior, Valencia: Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas de la Universitat de València, (2021), 175-196. (doi: 10.21125/edulearn.2021, http://hdl.handle.net/10773/33237).

 
Luís Descalço, Paula Carvalho: Effect of b-learning in a higher education course  EDULEARN21 Proceedings, IATED, 175-196 (doi: 10.21125/edulearn.2021.1041, http://hdl.handle.net/10773/32792).

 
H. R. Malonek:, P. Kharazmi: Frederick Soddy – Nobel 1921, amateur mathematician, and poet,  In: A evolução da química: impactos na sociedade, I. Malaquias and J. Oliveira (eds.), (2021), 113-121, (http://hdl.handle.net/10773/32109 ).

 
H. Pinto: A criação do ensino superior de matemática na cidade do Porto (Portugal), uma história ligada ao vinho, ao comércio e à marinha, REMATEC – Revista de Matemática, Ensino e Cultura, 16, (2021), 16-42  (https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2021.n.p16-42.id320 ).

 
H. Pinto, A. Silva, A. Figueiroa: A Utilização de Objetos de Aprendizagem Digitais no Ensino de Estatística no Curso de Educação Básica.  In: Lopes, J. B.; Cravino, J. P.; Santos, C. A., and Cruz, E. S.: Relatos e investigação de práticas de ensino de Ciências e Tecnologia - Atas do Encontro Internacional “A Voz dos Professores de C&T” (VPCT 2020), (2021), 180-188  (https://ria.ua.pt/handle/10773/33201 ).

 
A. P. Martins, H. Gomes, H. Pinto, A. Ribeiro, T. C. Clain, C.  Costa, and L. Menezes: Teachers’ Conceptions and Practices on the History of Mathematics in Teaching at 5th and 6th Grades in Portugal.  In: L. Gómez Chova, A. López Martínez, & I. Candel Torres (eds.) Proceedings of ICERI2021 Conference, (2021), 7078-7084 (ISBN: 978-84-09-34549-6, http://hdl.handle.net/10400.19/6890).

 
C. Costa, L. Menezes, A. Ribeiro, H. Pinto, A.P. Martins, T. Costa Clain, H. Gomes, A.P. Aires: Perspectives of Future Teachers of Early Years from Two Portuguese Institutions on the History of Mathematics,  In:  L. Gómez Chova, A. López Martínez, & I. Candel Torres (eds.)  Proceedings of ICERI2021 Conference, IATED. (2021), 8222-8230 (ISBN: 978-84-09-34549-6, http://hdl.handle.net/10400.19/6889).

 
A. P. Martins, H. Gomes, H., L. Menezes, C. Costa, H. Pinto, A. Ribeiro, T. C. Clain, História da Matemática no percurso formativo de futuros professores dos anos iniciais.  Atas do XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Bento D. Silva, Leandro S. Almeida, Alfonso Barca, Manuel Peralbo; and Regina Alves (eds.), (2021), 1399-1412 (ISBN: 978-989-8525-71-0, http://hdl.handle.net/10400.19/6982).

 

Articles in national journals


F. Sebastião, D. Tavares, H. Menino, E. Oliveira, A. la Féria, and R. Teixeira: O jogo educacional Multipli enquanto atividade lúdica e de aprendizagem matemática.  In: Atas da 8.ª Conferência de Mediação Intercultural e Intervenção Social – Ócio, Jogo e Brincadeira: aprendizagens e mediação intercultural, Edição: CICS.NOVA. IPLeiria e ESECS. Politécnico de Leiria. (2021), 140-150.

 
H. Pinto, A. Silva: Problemas dos Nossos Avós (14). Jornal das Primeiras Matemáticas, 16, (2021), 81-92.

 
H. Pinto, C. Silva: Escalar a Matemática nos Jogos Olímpicos. Educação & Matemática, 161, (2021), 34-36.

 
H. Pinto, A. Silva: Problemas dos Nossos Avós (15). Jornal das Primeiras Matemáticas, 17, (2021), 65-78.

 
A. P. Martins, T. C.  Clain, C. Costa, H. Pinto, A. Ribeiro, H. Gomes, L. Menezes: Conceções e Práticas de Professores sobre a História no Ensino da Matemática num Contexto de Formação. Millenium, 9 (n.º especial), (2021), 249-259.

 

Comunications in international meetings


H. R. Malonek: This simple and beautiful Math, Modern Methods in Operator Theory and Harmonic Analysis. OTHA 2020, Rostov-on-Don, 22-27 August 2021.

 
H. R. Malonek: A Sturm-Liouville Equation on the Crossroads of Discrete and Continuous Hypercomplex Analysis, International Seminar of the Regional Mathematical Center of the Southern Federal University, 18.03.2021.

 
H. Pinto: A História da Matemática no Percurso Formativo de Futuros Professores dos Anos Iniciais, XVI Congreso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia”,  Braga (online), Sept. 2021.

 
H. Pinto: Teachers’ Conceptions and Practices on the History of Mathematics in Teaching at 5th and 6th grades in Portugal,   ICERI2021,  Sevilha (online), Nov. 2021.

 
H. Pinto: Perspectives of Future Teachers of Early Years from two Portuguese Institutions on the History of Mathematics,  ICERI2021,  Sevilha (online), Nov. 2021.

 

Comunications in national meetings


H. R. Malonek, H. R., Parisa Kharasmi:  Frederick Soddy – Nobel 1921, amateur mathematician, and poet (em co-autoria com a). 1º Encontro Nacional de História da Química -  A evolução da química: impactos na sociedade. Aveiro, 17 a 18 de Setembro de 2021.

 
Paula Oliveira: Ensino a distância: dois públicos, duas realidades, apresentação no âmbito do programa Docência + Impacto, organizada pelo Núcleo de Ensino e Aprendizagem do Gabinete do Reitor da Universidade de Aveiro, e Centro de Inovação e Desenvolvimento do Ensino e Aprendizagem da Universidade do Minho, janeiro de 2021.

 
Paula Oliveira: PmatE: um projecto com vida (longa), sessão plenária da 2.ª edição dos Encontros ‘Matemática com Vida’ – Diferentes olhares sobre a Tecnologia, Universidade de Aveiro, 25 de setembro de 2021.

 
Cecília Costa (collaborator GHMEM):  Sobre o espólio de J. Vicente Gonçalves: algumas notas soltas, 5th Annual Workshop of the History of Mathematics and Mathematical Education Group,  Aveiro-online, 12. June, 2021.

 
Parisa Kharazmi: Albrecht Dürer and his Contributions to Constructive Geometry, 5th Annual Workshop of the History of Mathematics and Mathematical Education Group,  Aveiro-online, 12. June, 2021.

 
Helmuth Malonek: Frederick Soddy - Vencedor do Prémio Nobel de Química em 1921 e matemático, 5th Annual Workshop of the History of Mathematics and Mathematical Education Group,  Aveiro-online, 12. June, 2021.

 
H. Pinto:  A poluição ‘escondida’: equações para a consciencialização ambiental”  XXXVI ProfMat/XXXI SIEM”, Santarém (online), July 2021.

 
Dina Tavares: Um percurso na matemática para a educação matemática - desafios profissionais na formação de professores, 5th Annual Workshop of the History of Mathematics and Mathematical Education Group,  Aveiro-online, 12. June, 2021.

 

Reports by students with CIDMA (MATEAS) research grants


“Gamification” by Gustavo Noronha.  Development of features inside application SIACUA to be used in a gamified learning environment, including games with the many existing multiple-choice questions, leaderboards, and badges (supervised by Luís Descalço).

 
“Recommendation tutor” by Hugo Silva.  Development of tutor module inside SIACUA able to give recommendation for study material based on the interaction of students with the system. The tutor suggests pre-requisite topics or topics to progress depending on student’s answers to questions (supervised by Luís Descalço).

(latest changes on 2022-07-24 18:41)

© 2019 CIDMA, all rights reserved